وبلاگ

وسایل مورد نیاز گلدوزی با دست

وسایل مورد نیاز گلدوزی با دست

هنر گلدوزی با دست به نوعی هنر دیرینه در کشور ایران محسوب می شود. این هنر بیشتر در بین مردم خطه جنوبی و جنوب شرقی رواج دارد که با دستان توانمند خود نقش و نگار زیبایی را روی پارچه می آفرینند. گلدوزی با دست هنری است که هر خانم با ذوق و استعدادی را به سوی خود جذب می کند. این هنر به گونه ای است که به راحتی می توان از آن درآمدزایی کرد و برای شروع کار به کمترین وسایل ممکن نیاز دارد.

هنر گلدوزی با دست و وسایل مورد نیاز این هنر

برای شروع به کار گلدوزی با دست بهتر است هنرجو و کارآموز استعداد بالاتری در زمینه طراحی داشته باشد. همچنین هنرجو برای شروع کار ابتدا وسایلی همچون کارگاه، نخ، سوزن، قیچی، پارچه، لایه زیرکار، نخ های رنگی و…. را نیاز دارد. برخی افراد برای کار گلدوزی از پارچه های آماده و طرح دار استفاده می کنند اما برخی دیگر پارچه ساده ای را انتخاب خواهند کرد و طرح انتخابی خود را روی آن پیاده می کنند و با نخ های رنگی شروع به تکمیل و گلدوزی روی آن می کنند. در ادامه به طور خلاصه برخی از لوازم مورد نیاز گلدوزی با دست را معرفی می کنیم.

وسایل مورد نیاز گلدوزی با دست

وسایل مورد نیاز گلدوزی با دست

کارگاه گلدوزی

کارگاه های گلدوزی از اولین وسایل مورد نیاز در کار گلدوزی هستند که در دو جنس چوبی و پلاستیکی در بازار عرضه می شوند. این کارگاه ها در ابعاد و اندازه های مختلفی در دو شکل دایره ای یا مستطیلی موجود هستند. نحوه کار با این کارگاه ها این گونه است که با چفت شدن دو حلقه کارگاه، پارچه به خوبی صاف و کشیده نگه داشته می شود و نگه داشتن پارچه در هنگام گلدوزی را راحت تر می کند. بهترین مدل از این کارگاه ها نوع چوبی و دایره ای است که نسبت به ابعاد طرح کار می توان ابعاد مورد نظر را انتخاب کرد.

پارچه

نوع پارچه ای که برای گلدوزی استفاده می شود می تواند دارای جنس های متفاوتی باشد. به طور معمول می توان از پارچه های ساده برای کارهای سبک تر و کم هزینه تر و از پارچه های دارای الیاف مصنوعی یا مخمل برای کارهای خاص و شیک تر استفاده کرد. مثلا نوع پارچه ای که در گلدوزی روی رومیزی می توانید از آن استفاده کنید پمی یا کتانی با بافتی لطیف و ریز است. همچنین برای روتختی، پرده و کوسن از پارچه هایی که دارای بافتی ضخیم هستند مانند گاندی و کتانی استفاده می شود.

انواع نخ های گلدوزی

برای گلدوزی با دست چندین نوع نخ مانند نخ فانتزی، نخ رویی و زیری، نخ معمولی، نخ لطیف، نخ ابریشمی و نخ نامرئی وجود دارد. هر کدام از این نخ ها برای پارچه مناسب خود به کار می روند، مثلا نخ لطیف دارای 6 رشته است که بسیار نازک هستند و برای پارچه های نرم و لطیف به کار می رود. همچنین نخ نامرئی برای گلدوزی هایی که کنار آن مروارید دوزی نیز انجام می شود و یا قسمت هایی از کار که می خواهید نخ معلوم نباشد به کار می رود.

لایه

لایه نوعی بافت چسبان شبیه به پارچه است که زیر پارچه قرار می گیرد و برای محکم کردن کار و تمیزی پشت کار به پشت پارچه چسبانده می شود. لایه دارای انواع مختلفی است و بسته به نوع پارچه و محل به کار رفته میتوان از لایی چسب کاغذی، زانفیکس، لایی چسب معمولی، لایی ارگانز و … استفاده کرد.

سوزن گلدوزی

برای راحتی کار گلدوزی با دست انواع مختلفی سوزن وجود دارد که هر کدام از آن ها برای پارچه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، مثلا سوزن سرسیاه برای پارچه های کشسان و سوزن ژور دوزی برای پارچه هایی با بافت لطیف مانند کتان استفاده می شود.

وسایل مورد نیاز گلدوزی با دست

وسایل مورد نیاز گلدوزی با دست

جمع بندی
هنر گلدوزی با دست هنر بسیار زیبایی است که با کمترین وسایل می توان از آن کسب درآمد کرد. این هنر در بین ما ایرانیان دارای قدمت دیرینه است. برای انجام این هنر لوازم مخصوصی نیاز است که برای خرید وسایل مورد نیاز می توانید از طریق فروشگاه معتبر و آنلاین خرازی گلستان اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *