وبلاگ

انواع زیپ خیاطی

انواع زیپ خیاطی

زیپ را می ‌توان یکی از ساده ‌ترین و در عین حال خلاقانه ‌ترین مکانیسم ‌های صنعتی ابداع شده توسط بشر دانست. همین مکانیسم ساده به یکی از پرکاربردترین و مفیدترین ابزارهای زندگی امروز تبدیل شده است. قصد داریم در این مقاله شما را با انواع زیپ خیاطی و کاربردهای آن آشنا کنیم، تا پایان همراه ما باشید.

زیپ چیست و چه کاربردی دارد؟

زیپ یک وسیله برای نگه داشتن دو لبه پارچه به‌ صورت موقت در کنار یکدیگر است. در واقع زیپ از دو نوار پارچه ‌ای تشکیل شده است که دارای یک سری دنده‌ های ریز و درشت (به ‌صورت نر و ماده) است. هر زیپ از دو بخش اصلی تشکیل شده است، قسمتی که شما آن را می ‌کشید و اسلاید (Slide) نامیده می ‌شود و قسمتی که دندانه (Teeth) نام دارد.

تاریخچه ابداع زیپ

زیپ برای اولین بار در سال ۱۹۱۳میلادی توسط یک دانشمند سوئدی به نام Gideon Sundback ابداع شد. این مخترع سوئدی در سال ۱۹۵۴ چشم از جهان فروبست اما اختراع او همچنان از پرکاربرترین ابداعات بشر است. در حال حاضر ۴۶ درصد از سهام بازار جهانی زیپ به یک شرکت ژاپنی به نام YKK تعلق دارد. جالب است بدانید که مصرف سالانه زیپ در کشور آمریکا ۵/۴ میلیارد دلار است، یعنی هر آمریکایی در سال ۱۴ عدد زیپ استفاده می‌ کند.

انواع زیپ خیاطی

انواع زیپ خیاطی

انواع زیپ خیاطی

زیپ ‌ها در انواع، رنگ و جنس ‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی انواع زیپ‌ خیاطی می‌ پردازیم.

• زیپ دو طرفه:

در پالتو و کاپشن‌ های ضد آب از این نوع زیپ استفاده می ‌شود و همان طور از نام آن پیدا است از دو طرف باز و بسته می ‌شود.

• زیپ دو رو:

این زیپ را می ‌توان از دو طرف استفاده کرد و مناسب لباس ‌های دو رو یا دو لایه مانند لباس کارهای دو رو و کاپشن‎ های ضد آب است که آسترهای قابل تعویض دارند.

• زیپ معمولی:

یکی از ساده ‌ترین و پرکارترین انواع زیپ خیاطی، زیپ معمولی است. از جمله کاربردهای این زیپ می ‌توان به استفاده در شلوارهای پارچه ‌ای و شلوار کار اشاره کرد. این نوع زیپ طولی بین ۱۰ تا ۵۵ سانتی متر دارد و در انواع و رنگ‌ های مختلف به بازار عرضه می‌ شود.

• زیپ جدا شونده:

همانطور که از نام این زیپ مشخص است در قسمت انتهایی باز می‌ شود و دو طرف زیپ از هم جدا می ‌شوند. این نوع زیپ جنس پلاستیکی دارد و در انواع کاپشن و ژاکت به کار می ‌رود. طول این نوع زیپ بین ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است.

• زیپ ‌های فلزی (شلوار لی):

از این زیپ در شلوارهای لی و کتان به کار می ‌رود و از جنس آلیاژ برنج ساخته می ‌شود.

• زیپ‌ های بلند:

این زیپ به دلیل طول زیاد در دوخت ساک و چمدان به کار می‌ رود.

• زیپ مخفی:

در لباس‌ های مجلسی و لباس عروس که بهتر است زیپ لباس دیده نشود از این زیپ استفاده می ‌کنند. این زیپ دارای دنده‌ های ریزی است که کنار درز مخفی می‌ شوند و فقط سری زیپ قابل مشاهده است.

• زیپ نامرئی:

این زیپ همان طور که از نام آن مشخص است قابل دیدن نیست. به این معنا که دندانه ‌های زیپ در قسمت زیر نوار زیپ مخفی می شوند. همچنین این نوع زیپ در طیف وسیعی از رنگ ‌ها عرضه می ‌شود.

جمع بندی
زیپ از اختراعات بسیار مهم بشر است که سبب پیشرفت‌ های زیادی در صنعت دوخت و طراحی‌ های پیچیده و همچنین زیبایی لباس شده است. امروزه استفاده از انواع زیپ ‌ها بسیار گسترده شده است و حتی گاهی به جای دکمه از زیپ استفاده می ‌شود. ما در این مقاله با انواع زیپ خیاطی و کاربردهای آن‌ها آشنا شدیم و فهمیدیم هر زیپ کاربرد خاص خود را دارد. برای تهیه انواع زیپ و لوازم خیاطی از طریق پنل خرید آنلاین خرازی گلستان اقدام نمایید وخریدی مطمئن و به صرفه را تجربه کنید.

 

2 دیدگاه در “انواع زیپ خیاطی

  1. شاهسون گفت:

    زیپ مخفی هم دارید؟
    قیمت بهم میگید؟
    چطوری سفارش بدم؟

    1. خرازی گلستان گفت:

      سلام شاهسون عزیز
      بله زیپ مخفی موجود داریم
      قیمت تمامی محصولات در سایتوجود دارد
      میتوانیدبصورت اینترنتی از سایت سفارش دهید و یا اگر ساکن کاشان هستید بصورت حضوری تشریف بیارید.
      https://kharazigolestan.com/product-category/%d8%b2%db%8c%d9%be/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *