وبلاگ

جواهر دوزی روی لباس

جواهر دوزی روی لباس

 هنر جواهر دوزی یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذاب برای تزئینات روی انواع لباس­ ها و پارچه­ های مختلف است. بسیاری از خانم ­های خانه­ دار از این هنر به عنوان راهی برای رسیدن به درآمد استفاده می ­کنند و در صورتی که آن را به صورت حرفه­ ای انجام دهند درآمد خوبی خواهند داشت. هنر جواهر دوزی روی لباس با ساده­ ترین وسایل انجام می ­گیرد، این وسایل شامل قیچی، سوزن، پارچه، نخ، مرواریدها و جواهرات مختلف می شود.

جواهر دوزی روی لباس

جواهر دوزی روی لباس

جواهر دوزی روی لباس

هنر جواهر دوزی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در زمینه ­های مختلفی همچون منجوق دوزی، پته دوزی، سنگ دوزی، مروارید دوزی و… دارای قدمت دیرینه است. هر کدام از این هنرها با توجه به ذوق و استعداد هنرجوها روی لباس­ ها و پارچه­ های مختلف با سبک ­های متفاوت به کار می ­رود. هنر جواهر دوزی روی لباس هنری است که شما به راحتی می ­توانید جواهر را با دست روی لباس خود به کار ببرید و تزئین کنید. همچنین با این هنر می ­توانید به لباس­ های قدیمی خود طرح جدیدی اضافه کنید و دوباره از آن ها استفاده کنید.

جواهر دوزی روی لباس

جواهر دوزی روی لباس

پارچه مورد نیاز برای هنر جواهردوزی باید چه نوعی باشد؟

هنر جواهر دوزی را می ­توان روی انواع پارچه­ ها، نمد و تور انجام داد و هر طرح و مدلی را ابتدا باید با دقت روی پارچه طراحی کرد و سپس شروع به پر کردن آن کنید. برای کار روی لباس، جنس پارچه لباس بسیار مهم است. در صورتی که پارچه نازک و لطیف باشد باید نخ را نیز مطابق با آن انتخاب کرد. کار جواهر دوزی روی لباس می ­تواند ترکیبی از منجوق دوزی، مروارید دوزی و… باشد. انتخاب طرح و مدل و همچنین به کارگیری وسایل به سلیقه شخصی باز می ­گردد.

سوزن جواهر دوزی

سوزن مورد نیاز در جواهردوزی نیز مانند پارچه و نوع نخ بسیار متفاوت است، اما معمولا از سوزن­ های نازک استفاده می ­شود که به راحتی درون پارچه نفوذ کند. مثلا برای کار روی پارچه ­های لطیف از سوزن لطیف و نرم، برای پارچه­ های ضخیم از سوزن سرسیاه و… استفاده می ­شود.

جواهر دوزی روی لباس

جواهر دوزی روی لباس

مراحل کار جواهردوزی بر روی لباس

برای جواهر دوزی روی لباس ابتدا طرح دلخواه را روی کامل شابلون بکشید، سپس آن را روی لباس نیز طراحی کنید. برای این کار بهتر است از خودکار استفاده کنید تا زمان کامل کردن طرح پاک نشود. بعد از طراحی روی لباس می ­توانید برای سرعت بخشیدن به کار پارچه لباس را درون کارگاه ­های چوبی گلدوزی قرار دهید و آن قسمت از طرح را به مرور تکمیل کنید.

برای تکمیل کردن طرح مورد نظر ابتدا از قسمت حاشیه شروع کنید و سپس به سمت قسمت ­های داخلی پیشروی کنید. برای جواهر دوزی لباس باید از سوزن ­های مخصوص این کار استفاده کنید تا به راحتی منجوق­ ها و مرواریدها از آن عبور کنند. نکته ­ای که باید در هنر جواهردوزی روی لباس به یاد داشت استفاده از نخ ­های نامرئی و محکم و درست قرار دادن هر کدام از مرواریدها و… در کنار یکدیگر است.

جواهر دوزی روی لباس

جواهر دوزی روی لباس

جمع بندی

هنر جواهر دوزی یکی از هنرهای زیبا و منحصر به فرد است که به راحتی می­ توان با کمترین وسایلی مانند منجوق، مروارید و ملیله طرح دلخواه خود را روی لباس یا پارچه مورد نظر کامل کنید. این هنر زیبا که به راحتی با دست انجام می ­شود می ­تواند منبع درآمدی برای خانم ­های خانه­ دار محسوب شود. برای شروع به کار هنر جواهر دوزی بر روی لباس می­ توانید وسایل مورد نیاز خود را با کیفیتی عالی و قیمتی به صرفه از طریق آنلاین از فروشگاه خرازی گلستان خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *